Miten mainokset toimivat

Me emme myy henkilötietojasi kenellekään.

Liiketoimintamme perustuu suurelta osin mainosten näyttämiseen sekä Googlen palveluissa että kumppaneidemme verkkosivustoilla ja mobiilisovelluksissa. Mainosten ansiosta palvelumme ovat kaikille maksuttomia. Käytämme käyttäjien tietoja mainosten näyttämiseen, mutta emme myy henkilötietoja, kuten nimiä, sähköpostiosoitteita ja maksutietoja.

Tietojen avulla teemme mainoksista osuvia

Pyrimme näyttämään sinulle hyödyllisiä mainoksia laitteiltasi keräämiemme tietojen (kuten hakujen ja sijaintitietojen), käyttämiesi verkkosivustojen ja sovellusten, katsomiesi videoiden ja mainoksien sekä meille kertomiesi henkilötietojen (kuten ikäryhmän, sukupuolen ja sinua kiinnostavien aiheiden) perusteella.

Riippuen mainosasetuksistasi ja siitä, oletko kirjautunut sisään, tiedot saattavat vaikuttaa kaikilla laitteilla näkemiisi mainoksiin. Jos siis selaat päivällä matkailusivustoa työkoneellasi, saatat illalla nähdä lentolippujen mainoksia puhelimellasi.

Mainostajat maksavat vain mainoksista, jotka käyttäjä näkee tai joita hän napauttaa

Kun autamme mainostajaa toteuttamaan kampanjan, mainostaja maksaa meille vain mainosten todellisen tehokkuuden, ei käyttäjien henkilötietojen perusteella. Laskutusperusteena voi olla mainoksen näkeminen tai koskettaminen tai mainoksen näkemiseen liittyvä toiminta, kuten sovelluksen lataaminen tai lomakkeen täyttäminen.

Näytämme mainostajille, kuinka hyvin kampanjat ovat toimineet

Annamme mainostajille tietoja heidän mainostensa tehokkuudesta, mutta teemme sen paljastamatta käyttäjien henkilötietoja. Pidämme henkilötiedot turvassa ja salassa mainosten näyttämisen kaikissa vaiheissa.

Mainosten toiminta Googlen palveluissa ja kumppanisivustoilla

Käyttäjien tietojen avulla pystymme näyttämään hyödyllisiä mainoksia Googlen palveluissa sekä kumppaneidemme sivustoilla ja mobiilisovelluksissa.

Erivärisiä polkupyöriä selainikkunassa

Hakumainosten toiminta

Kun käytät Google-hakua, hakutulosten yhteydessä saattaa näkyä niihin liittyviä mainoksia. Useimmiten mainosten kohdistamiseen käytetään hakua ja käyttäjän sijaintia. Jos esimerkiksi teet haun sanalla ”polkupyörä”, saatat nähdä paikallisten liikkeiden polkupyörämainoksia.

Muissa tapauksissa käytämme hyödyllisten mainosten näyttämiseen lisätietoja, kuten haku- tai selaushistoriaasi. Jos olet aiemmin hakenut tietoa polkupyöristä ja haet seuraavaksi lomamatkoja, saatat nähdä pyöräilykohteiden hakumainoksia.

Gmailin Google-mainokset keltaisella korostettuina

YouTuben mainosten toiminta

Kun katsot YouTube-videoita, saatat nähdä mainoksen ennen videota tai videosivulla. Nämä mainokset perustuvat katsomiisi videoihin sekä muihin tietoihin, kuten viimeaikaisiin YouTube-hakuihisi.

Jos esimerkiksi haet muotivinkkejä tai katsot kauneudenhoitoon liittyviä videoita, saatat nähdä kosmetiikkasarjan mainoksen. Nämä mainokset auttavat tukemaan katsomiesi videoiden tekijöitä.

Voit ohittaa monet YouTube-mainokset, jos et halua katsoa niitä.

Iloista naista esittävän YouTube-videon päällä näkyy aurinkolasimainos

Gmailin mainosten toiminta

Gmailissa näytettävät mainokset perustuvat esimerkiksi saapuneista viesteistäsi tunnistettuihin avainsanoihin. Tämä tapahtuu täysin automaattisesti, eikä kukaan lue sähköpostiasi mainosten kohdistamista varten.

Jos esimerkiksi olet äskettäin saanut paljon valokuvaukseen ja kameroihin liittyviä viestejä, saatat nähdä mainoksissa paikallisen kameraliikkeen tarjouksen.

Profiilikuvaa esittävässä selaimessa näkyy tyylikästä vihreää laukkua esittävä mainos

Mainosten toiminta Googlen kumppanisivustoilla

Monet sivustot ja mobiilisovellukset tekevät kanssamme mainosyhteistyötä. Mainostajat haluavat näyttää tiettyjä mainoksia kohderyhmille, kuten 25–34-vuotiaille matkailusta kiinnostuneille miehille, ja rajaamme ryhmät käyttäjiltä saamiemme henkilötietojen sekä keräämiemme selaustietojen perusteella.

Mainokset voivat perustua myös selaushistoriaasi – saatat esimerkiksi nähdä mainoksen kenkäparista, jonka lisäsit ostoskoriin mutta jätit kuitenkin tilaamatta. Tässäkään yhteydessä emme paljasta henkilötietojasi, kuten nimeäsi, sähköpostiosoitettasi tai laskutustietojasi.

Hallitse Google-mainoskokemustasi

Tarjoamme työkalut, joilla voit hallita näytettävien mainosten tyyppiä silloinkin, kun et ole kirjautunut tilillesi.

Tabletti, jonka näytöllä näkyy mainosasetukset sekä aurinkolasimainos

Hallitse mainosasetuksiasi

Mainosasetuksissasi voit valita kiinnostuksen kohteesi. Jos esimerkiksi kerrot mainosasetuksissa pitäväsi popmusiikista, saatat nähdä mainoksia tulevista julkaisuista ja konserteista, kun olet kirjautuneena YouTubeen.

Jos poistat yksilölliset mainokset käytöstä ollessasi kirjautuneena sisään, sinulle ei enää näytetä kiinnostuksiin perustuvia mainoksia Googlen palveluissa eikä kumppanisivustoilla ja -sovelluksissa. Jos et ole kirjautunut sisään, yksilöllisten mainosten poistaminen käytöstä vaikuttaa vain Googlen palveluihin, joissa mainoksia näytetään.

Vihreän auton Google-mainos sekä ylhäällä näkyvä mykistyspainike

Piilota mainokset, joita et halua nähdä

Monien kumppanisivustoilla ja -sovelluksissa näytettävien mainosten yhteydessä näkyy Mykistä mainos -valinta. Valitsemalla mainoksen kulmassa näkyvän X:n voit poistaa mainoksen, joka ei enää ole osuva.

Esimerkiksi automainoksista on voinut olla hyötyä etsiessäsi uutta autoa, mutta et varmaankaan halua enää nähdä mainoksia juuri ostamastasi autosta.

Jos olet kirjautuneena sisään, valinta saattaa mainosasetuksistasi riippuen vaikuttaa kumppanisivustoihin ja -sovelluksiin kaikilla laitteilla, joihin olet kirjautunut.

Estä tämä mainostaja -valinnalla voit myös estää mainoksia kirjautumatta sisään. Tämä asetus vaikuttaa Googlen palveluihin, joissa näytetään mainoksia.

Aurinkolasimainos, jonka oikeassa yläkulmassa näkyy tietopainike

Katso, mitä tietoja käytämme mainosten näyttämiseen

Haluamme sinun ymmärtävän, millaisten tietojen perusteella sinulle näytettävät mainokset valitaan. Klikkaamalla Miksi tämä mainos -kehotetta saat lisätietoja mainoksen näyttämissyistä. Esimerkiksi saatat nähdä mainoksen mekosta, koska olet aiemmin käynyt muotisivustoilla, tai ravintolan mainoksen sijaintisi perusteella. Tällaisten tietojen avulla voimme näyttää mainoksia, joista voi olla sinulle hyötyä. Muista kuitenkin, ettemme koskaan jaa näitä tietoja mainostajille.